איגוד קציני הביטחון ומנהלי החירום בשלטון המקומי

Association of Security Officers, Israel

رابطة ضباط الأمن ، إسرائيل

מאמר מאת: אלון ביטון, ראש תחום ביטחון והיערכות לחירום, מרכז המועצות האזוריות
 
במהלך השבוע שעבר חווינו כולנו מקצה הארץ אל קצה,  "גל חום קיצוני". ששת הימים הארוכים בהם הכתה השמש ללא רחם היווה שבירת שיא לאומי.

בעוד שרובנו נמלטנו (בצדק) לחיק המזגן, מה שגרם לשבירת שיא לאומי נוסף בצריכת חשמל … נאלצו כוחות החירום והביטחון להילחם באש ולהציל את הנפש ואת הרכוש. 

 

לאש מאפיין ייחודי, היא לא מפלה ולא מכירה גבולות גזרה, אין לה העדפות מיוחדות, לעיתים שורפת יערות של קק"ל, לפעמים שמורות טבע של רט"ג ולעיתים תבחר לכלה שדות חקלאים ויישובים. 

 

דוגמה טובה לכך ראינו בשנה שעברה שביום דומה מבחינת מזג האוויר כילתה האש מספר בתים בקיבוץ הראל ואת היישוב מבוא מודיעים כולו. 

 

גם הפעם פונו "קו בתים ראשון" בלא מעט יישובים … למזלנו   הפעם שרפה האש "רק" יערות ושדות ולחיכה את שולי היישובים בלבד.  

ההבדל בתוצאות לעניות דעתי, נעוץ בעובדה שהפעם העשבייה והעצים לא הספיקו להתייבש כליל, מהחורף ברוך המשקעים שעבר עלינו. בעוד שבשנה שעברה מזג האוויר הקיצוני הגיע לאחר שהעשבייה והעצים כבר היו יבשים לחלוטין והתוצאות בהתאם. 

אז מה עוד השתנה במרחב מאז איבדנו יישוב?  ברור שלקחי אסון הכרמל היווה את הזרז המשמעותי לשדרוג שרותי הכבאות, שמתקדם עכב בצד אגודל והופך להיות מקצועי יותר ויותר. טייסת הכיבוי היא כנראה השיפור  הגדול והמשמעותי ביותר אבל לא היחידי. 

בעוד שעבור לוחמי האש המלחמה באש הוא מצב היסוד, לשותפים יש עוד דרך לעשות. 

 

קציני הביטחון של המועצות האזוריות מהווים שותפים מרכזיים באירועי שריפה בקרבת היישובים . כל שריפה בקרבת יישוב מחייבת את הקב"ט הרשותי להיכנס למצב כוננות מידי ולהגיב בצורה מהירה ויעילה. בקצה תמיד ישנה האפשרות של פינוי היישוב ושם היתרון היחסי של המועצה / הקב"ט הוא מוחלט. 

לקב"ט שמורה היכולת להעביר לאחרון התושבים מסרים אמינים בזמן אמת. להפעיל כוחות מועצתיים, לצד לוחמי האש המשטרה ומשמר הגבול . 
להיות שותפים בניהול המלחמה באש ותוצאותיה תוך רתימת כל כוחות המעטפת המועצתיים (מהוטרינרים ולוכדי הכלבים שמסייעים לפנות חיות בית מאזור הסכנה, דרך הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים  שמסייעים בהפגת החרדה ובשפיץ הובלת עובדי מועצה ומתנדבי צוותי החוסן היישובים להשתתפות במאמצי הכיבוי.

דוגמה טובה לכך ניתן לראות במה שסיפר קב"ט המועצה האזורית מטה יהודה  צפריר פישמן: " בשטח המועצה היו 9 שרפות במוקדים שונים, גם לאחר שלוחמי האש כיבוי את השריפה לעיתים במהלך הלילה הקפיצו כוחות המועצה את הכבאים לטפל במוקדי האש שחזרו לבעור". העברת  ההודעות בדבר אינדיקס שרפות צפוי, מחדד את הקשב של המערכת ומקצר את זמני התגובה.

 

צפריר מציין לטובה את שיתוף הפעולה מול שירותי הכבאות והמשטרה שאף תרגלו את הנושא לפני "עונת השרפות". אין ספק שגם במקרה הזה ההיכרות האישית והערכה ההדדית בין הארגונים הביאו לתוצאות הטובות.

 

על דוגמה נוספת לשיתוף פעולה פורה בין המועצות האזוריות לבין שירותי הכבאות מספר ישי עפרוני קב"ט המועצה האזוריות מטה אשר:  רבשצים וקבטים של המועצות השתתפו במאמצי הכיבוי עצמם, כאשר הם משתמשים בגרור הכיבוי על מנת  לכבות שריפה שהחליטה לבעור בג"ג בין המועצות.  

 

גם ביישוב תימורים שבשטח המועצה האזורית באר טוביה היה שבוע לוהט, כפי שמספר עופר איש רם , קב"ט המועצה: " שריפה בכניסה ליישוב תימורים על כביש 40 לדרום נעצרה על ידי 4 כבאיות שהסתייעו בטרקטורים חקלאים רתומים למחרשה ודיסקוס שפשוט חרצו תלמים באדמה ובכך יצרו מחסום אותו לא הצליחה האש לעבור". זוהי דוגמה מעולה לשיתוף פעולה ברמה גבוה מאוד בין המועצה ליישוב ושירותי הכיבוי מה שמביא לתוצאה הרצויה. 

 

מבקש לנצל את הבמה המכובדת ולשלוח כאן תודה גדולה לכל לוחמי האש, השוטרים והכי חשוב קציני הביטחון של המועצות האזוריות שיוצאים מגדרם, מגייסים משאבים  ועושים לעיתים אף יותר מיכולתם,  על מנת להגן על היישובים מאימת השרפות.. 

קיץ בטוח לכולנו!

דילוג לתוכן