איגוד קציני הביטחון ומנהלי החירום בשלטון המקומי

Association of Security Officers, Israel

رابطة ضباط الأمن ، إسرائيل

 
המצב הביטחוני של מדינת ישראל מחייב את עיריית רחובות, יחידות הסמך שלה וכל גורמי הביטחון הממלכתיים להיות ערוכים בכל עת, לתת מענה לשעת חירום לתושבי העיר. מלחמות ומבצעי העבר לימדו אותנו כי בשעת חירום גורמי הביטחון הממשלתיים עוסקים במתן שירותים מיוחדים ולפיכך עיקר האחריות לטיפול בתושבים הוא של הרשויות עצמן. 
לפיכך עיריית רחובות רואה בעצמה כגורם המטפל ב כ– 160 אלף תושבי העיר, אשר יזדקקו לשירותים בכל תחומי החייםאגף ביטחון ובטיחות, חירום ותקשוב בראשותו של אליצור זרחי, פועל יחד עם מנכ"ל העיריה, דורון מילברג ומנהלי האגפים, להיערכות בכל ימות השנה, בהתאם לנהלים מסודרים ולתקינה נדרשתשמטרתם לאפשר בשעת אמת תפקוד מלא וסנכרון של הגורמים המתכללים. 
 
ניתן דגש לתרגול בכל מוסדות החינוך בעיר, כולל תרחישי רעידת אדמה, בכל ימות השנה. בתחילת שנת הלימודים מתקיים כנס ריענון נהלים ותדרוך לכל אנשי החינוך, ובמוסדות החדשים מותקנות מערכות התראה מפני רעידות אדמה. מעת לעת נערכים תרגילי עורף לאומי, שמטרתם להכין את אזרחי המדינה לתרחיש של רעידת אדמה בו נוטלים חלק כל הגופים המתרגלים.

עיריית רחובות ערוכה לתת מענה לתושביה לכל תרחיש, העיריה שומרת על כושר גבוה בתחום החירום, מבצעת תרגילים, ישיבות, ובוחנת מקרים חריגים לאורך כל השנה, זאת לצד ריענון הנהלים ועדכון התיקים והעזרים המשלימים. המערכות ההנדסיות הממוחשבות של עיריית רחובות מאפשרות זיהוי פגיעה בתשתיות ברמת הבניין והאוכלוסייה, נתונים המסייעים במתן שירות ואינפורמציה קריטית בשעת חירום לכל האוכלוסייה בעיר, בדגש על מוסדות חינוך, מגורי קשישים, בעלי צרכים מיוחדים וכיו"ב. האוגדן והמידע הכלול בתוכו הינו בסיס לכתיבת נהלים לכל מכלול ומכלול במטה החירום העירוני. באוגדן קיים פירוט רב לתפקידי המכלולים. תפקידים ברגיעה ובחירום וכלל נוהלי המכלולים המהווה "תיק החירום העירוני". כל אגפי הרשות שותפים פעילים לחיזוק שימור ושפור המוכנות לחירום.

מזה כ 5 שנים (שנה טרם הביקורת הקודמת) עיריית רחובות מתריעה כי רח"ל / פקע"ר / משרדי ממשלה אינם מבצעים ביקרות למכלול תקשוב – זהו התחום הראשון שחייב להיבדק, ברור כי כולם (ובעיקר הגופים המבקרים) חלשים בתחום ולכן תחום זה אינו עולה לרמתו הנדרשת, על כלל המבקרים השונים לשלב הן בביקורות, הן בתרגילים והן בחניכה בעלי תפקיד צעירים יותר אשר אינם מדברים רק את שפת מלחמת יום הכיפורים – כשזה יתבצע, אני מאמין שכלל הרשויות, משרדי ממשלה, פקע"ר, חונכים כאלו ואחרים, כולנו נעלה רמה אחת נוספת – לא ניתן היום לזוז צעד קטן בזמן חירום ללא כלל תחום התקשוב.
 
כמו שכלל תכניות העבודה, תרגילים וחניכה כזו או אחרת בשוטף מתבצעת באמצעות פיקוד העורף כך גם הביקורות לרשויות צריכות להיות מובלות על ידם ולא באמצעות רח"ל שאינם באמת מכירים את הרשויות ונפגשות איתנו אחת ל 4 שנים.
 
ככלל ביקורת המתבצעת ע"י גורמים ממשלתיים ברשות רח"ל מן הסתם חייבים לבצע ביקורת כאשר יש להם הבנה כי לרשות יש את הידע הטוב ביותר לצרכי והפעלת הרשות בחרום יותר טוב מכל מבקר כזה או אחר אשר נמצאים בידע וההתקדמות בתחום החרום ועובדים עם צ'ק ליסט מובנה ומתאים לביקורת לפני עשור. 
 
הביקורת שבוצעה אינה ביקורת בונה אלא ביקורת הורסת והתנהגות קשוחה בביקורת מול רשות המשקיעה בתחום החרום מתקציבה ומיכולותיה ללא סיוע ממשרדי הממשלה השונים המבקרים לתחום החרום הן ביום יום והן בהורדת עדכונים לאורך השנה וכלל הקונטרסים והפקודות שהרשות צריכה לגזור מהן את הפקודות לרבות תרחישי הייחוס אינם תורמים מספיק עצם היותם לא מעודכנים כראוי וגורמים שלא להתייחס ברצינות ולהכין את הרשות בצורה הטובה ביותר רק עם גורמים מקצועיים ומסייעים כפיקוד העורף.
 
רשם: אליצור זרחי, מנהל אגף הביטחון, עיריית רחובות.

 

 

דילוג לתוכן