איגוד קציני הביטחון ומנהלי החירום בשלטון המקומי

Association of Security Officers, Israel

رابطة ضباط الأمن ، إسرائيل

למידת עמיתים /  לוטן אלי, קב"ט מוס"ח עיריית חולון

דיון במושג  "שיפור מיגון" בעת ירי פתע של רקטות על העורף ממצב התחלתי של שגרה לימודים כשהתלמידים נמצאים בכיתות

מאי 2021

1.רעיון "שיפור המיגון"

במקרה של ירי פתע של רקטות על העורף, ישנם מוסדות חינוך שאוכלוסיית התלמידים והסגל שנמצאים בחדרים במבנים,  לא יצליחו בחלקם או כולם,  להיכנס למרחבים המוגנים, בפרק הזמן שמוקצה לפי הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף (בחולון  1.5 דקה).

במקרה זה, ביה"ס בשלב ראשון  ויפעל לפי תוכנית המיגון שמתבססת על העיקרון "הכי מוגן שיש".  לאחר המתנה של 10 דקות מתום ירי הרקטות, ביה"ס "ישנה את פניו" ויישם את תוכנית "שיפור המיגון" כלומר העיקרון המנחה יהיה שכול התלמידים והסגל יעברו לחדרים, כיתות
 קרובים ככול הניתן למקלטים/מרחבים מוגנים. כמו כן חלק מהתלמידים יעברו ללמוד  בתוך המקלטים/מרחבים מוגנים. באם תישמע אזעקה נוספת על ירי רקטות על העורף, כול אוכלוסיית התלמידים והסגל יכנסו למקלטים/מרחבים מוגנים בצורה יעילה ובהרבה פחות זמן מזה שמוקצב לפי הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף.

תוכנית "שיפור המיגון" תחייב בנוסף לשנוי מיקום התלמידים בכיתות גם לנהל את ההפסקות לפי הרעיון של יציאה להפסקות בקבוצות קטנות, במדורג ובסמוך לפתחי המקלטים/מרחבים מוגנים והפעלת "לוח צלצולים" חדש בהתאם.

2.דוגמה א-תוכנית "שיפור מיגון" מקיפה בבית ספר היסודי התבור:

 750 תלמידי ביה"ס היסודי התבור, לומדים במבנה המנהלה בן שלוש הקומות העשוי מבניה טרומית. בביה"ס קיים מקלט  תת קרקעי ששטחו 250 מ"ר. המקלט נימצא  בחצר במרחק 30 מטר ממבנה מנהלה מתחת לאולם הספורט. למקלט מובילים  שני גרמי מדרגות צרים ברוחב כ-1.5 מטר עם כ-20 מדרגות.

בחולון, הזמן שמוקצה לתפיסת מחסה מהשמע אזעקה הינו 1.5 דקות.

אף תלמיד/איש סגל לא מצליח בפרק הזמן שמוקצה להתגוננות בחולון -1.5 דקה להגיע  ממבנה המנהלה למקלט.

לכן הוכנה ותורגלה  בביה"ס התבור תרגולת "שיפור מיגון" מקיפה.

א.שלב-1 מעבר משגרה לחרום:

בשגרת לימודים , בהישמע אזעקת פתע על ירי רקטות על העורף, יעברו כול תלמידי ביה"ס התבור למרחבים מוגנים במבנה המנהלה בגרמי המדרגות ובמסדרון בקומת הקרקע  לפי הרעיון של "הכי מוגן שיש".

ב.שלב-2 ביה"ס "משנה את פניו" לפי תוכנית "שיפור המיגון" מקיפה:

לאחר שאוכלוסיית המוסד תמתין 10 דקות  בהכי "מוגן שיש" ותום ירי הרקטות, יוכן המקלט לקליטת אוכלוסיית התלמידים והסגל. (הפעלת תאורה, פתיחת דלתות פנימיות וחיצוניות, הפעלת מיזוג ואוורור, הפעלת מערכות תקשורת, סגירת רוב חלונות הפלדה והשארת חלקם הקטן פתוח לאפשר כניסת אוויר צח, וכו').

500 מתלמידי ביה"ס יעברו במדורג ללמוד במקלט, חלקם בתוך החדרים במקלט, חלקם באולם ספורט, חלקם בפעילות ספורט בחצר קרוב לפתחי המקלט. תתבצע רוטציה פנימית בין 500 התלמידים הללו כך שהתלמיד לא ישהה כול היום בתוך המקלט. תלמידים אילו לא יחזרו ללמוד בבניין המנהלה. הפעילות תימשך עד לפיזור/תום יום הלימודים.

יתרת 250 תלמידים יישארו ללמוד במבנה המנהלה אולם יתבצע שינוי של מיקום כיתות הלימוד. יאוישו בתלמידים כול הכיתות וחדרי הספר שנמצאים בקומת הקרקע כמו חדר מורים, ספריה, יפונה חדר טבע  וכו', לא יתקיימו לימודים בקומה השלישית.

יש לציין כי שלוש כיתות החינוך המיוחד (אוטיסטים) שבמוסד לא יכולים להיכנס למקלט עקב מגבלות התלמידים.

ג.שלב-3 הערכות ליום שלמחרת:

לפי הנחיות באם יידרש המוסד להיערך ללימודים ביום שלמחרת , מנהל המוסד יבצע הערכת מצב שבה יילקח בחשבון גם רווחת התלמידים (בשהייה ממושכת, במקלט שבו נמצאים 500 תלמידים נוצר  רעש מחריש אוזניים, הצפיפות, חוסר האוורור יש בעיית ניקיון ותקינות שירותים, והשהיה במקלט העמוס בתלמידים לזמן ארוך "אינה נוחה". לכן אם יידרש, נתונים אילו יילקחו כשיקול בהחלטת המנהל לגבי  כמות התלמידים שילמדו במוסד  ביום שלמחרת .

בנוסף, בהערכות החדשה יש להכין תוכנית לקליטה מהירה בבוקר וללא המתנה של תלמידים והכנסתם למקלט תוך הגעה מדורגת של התלמידים לביה"ס, כולל התייחסות גם החינוך המיוחד.

(יש לוודא שהנהגים של חינוך מיוחד מכירים את נוהל ההתגוננות בעת נסיעה. מומלץ לתדרך ולחלק עלונים. הנוהל מופיע באתר פקע"ר) יש  להיערך גם לפיזור מדורג ומהיר שלא יצור בשערים הצטופפות של תלמידים וכלי רכב של ההורים שמסיעים את ילדיהם מהמוסד.

ד. דוגמה לתוכנית "שיפור מיגון" מצומצמת בבית ספר היסודי ניב:

500 תלמידי בית הספר היסודי ניב, לומדים במבנה הנהלה בן שלוש קומות. במבנה יש שלושה  מקלטים בתוך שלוש כיתות ומקלט תת קרקעי של 250 מ"ר.

במעבר משגרה לחרום עקב ירי פתע של רקטות על העורף, תלמידים שנמצאים בכיתות בקומה השלישית, לא מצליחים תוך 1.5 דקה להיכנס למקלט התת קרקעי. לכן תוכנית "שיפור המיגון" למוסד זה תכלול ביטול הלימודים בקומה השלישית, העברת התלמידים לכיתות וחדרי ספח בקומת הקרקע קרוב ככול הניתן לפתח הכניסה למקלט. כמו כן חלק מהכיתות ילמדו בתוך המקלט.

  1. דוגמה-ב תוכנית שיפור "מיגון מקיפה" גן ילדים כפיר:

ברחוב חומה ומגדל יש שני גני ילדים במתחם אחד. בקומת קרקע גן איילה, בקומה א' גן  כפיר.  המקלט המשותף לשני הגנים נימצא בקומת הקרקע בגן איילה.

הבעיה:
במעבר משגרה לחרום, עקב ירי פתע של רקטות על העורף, לא מצליחים בפרק הזמן ההתגוננות של 1.5 דקה, ילדי גן כפיר שבקומה א', לרדת במדרגות ולהיכנס למקלט המשותף שנימצא בקומת הקרקע בגן איילה.

א. הוכנה ותורגלה תוכנית "שיפור המיגון" המקיפה לגן כפיר:

1). שלב -1 מעבר משגרה לחרום:

בשגרת לימודי , בהישמע אזעקת פתע על ירי רקטות על העורף, יעברו כול ילדי גן כפיר ל"מרחב מוגן" בחדר פנימי בגן לפי רעיון "הכי מוגן שיש". לאחר המתנה "במרחב המוגן"  של 10 דקות, במדורג יעברו ילדי גן כפיר לגן איילה שבקומת הקרקע. הגנים כפיר ואיילה ימצאו באותה כיתת גן עד לפיזור/תום לימודים.

בהישמע אזעקה נוספת יכנסו ילדי שני הגנים למקלט המשותף.

הגננות ינהלו סדר יום משותף לשני הגנים שכולל גם פעילות מדורגת ומצומצמת בחצר .

2).שלב-2 הערכות ליום שלמחרת:

לפי הנחיות באם יידרשו הגנים להיערך ללימודים ביום שלמחרת , הגננת תבצע הערכת מצב בהתייעצות עם המפקחת ומנהלת מחלקת גני הילדים ברשות  שבה  תילקח בחשבון גם רווחת הילדים.

תוכנית "שיפור מיגון"  ברמות שונות רלוונטית לכול בית ספר  ורק לחלק מגני הילדים

דילוג לתוכן