איגוד קציני הביטחון ומנהלי החירום בשלטון המקומי

Association of Security Officers, Israel

رابطة ضباط الأمن ، إسرائيل

‏יום שני 02 מאי 2022

 

תהליך  "ביזור הסמכויות" כמנוף, מנוע והזדמנות לשיפור החירום והביטחון ברשויות המקומיות / סא"ל (מיל') אלון ביטון ראש תחום חירום וביטחון מרכז השלטון האזורי

 

ניראה כי תהליך  "ביזור הסמכויות"  בין משרדי הממשלה לרשות המקומית הפך להיות "הגביע הקדוש" של משרדי הממשלה ולא בכדי. מגפת הקורונה הביאה לקדמת הבמה את העובדה שמשרדי הממשלה שאומנם מומחים בתחומם, אבל על פי רוב, חסרים יכולת אופרטיבית שתאפשר להם להוציא לפועל הלכה למעשה את התוכניות וההחלטות שהם מקבלים.

במהלך המגפה ראינו איך נושאים שנתפסו "כאמת מחולטת", מתרסקים על קרקע המציאות ומשתנים. דוגמה בולטת לכך ניתן לראות בסוגיית "המתשאלים האפידמיולוגים" שבתחילת הדרך, נחשבו  מקצוע השמור אך ורק לרופאים / אחיות מוסמכים ומקצוענים בתחומם. ובסוף התהליך, רבים מעובדי הרשויות המקומיות מילאו אותו בהצלחה יתרה אחרי מעבר קורס אינטרנטי של מספר שעות.  

 

העבודה החשובה, שזכתה לכותרת: "ביזור הסמכויות בין משרדי הממשלה לבין הרשות המקומית",  בהובלת משרד ראש הממשלה ומשרד הפנים קורמת עור וגידים בימים אלה והיא מביאה לידי ביטוי את הסיסמה השגורה בפי רבים :"לבנת היסוד היא הרשות המקומית".

כולנו יודעים שלותר על סמכויות תמיד קשה.  אולם צריך לזכור שלהיות במצב בו יש לך סמכות (ומכאן גם אחריות), אבל אתה אינך מסוגל לבצע את המשימות הנדרשות לשם כך זה מצב קשה שבעתיים.. 

מטבע הדברים אותנו כמנהלי חירום וביטחון מעניין ביותר מהם אותם התחומים אותם טוב יעשה המשרד לביטחון פנים במידה ויסכים לבזר אותם לרשויות.  או במילים אחרות מה חייב להישאר סמכות לאומית ייחודית לעבודת המשטרה / שירותי הכיבוי וכיוצא באלה ומה ניתן לעשות (טוב יותר), בלבנת היסוד.

 

להלן מצורפים רשימת הנושאים שהועלו בוועדה, הושגו הסכמות עקרוניות והתבקשנו במרכז השלטון האזורי לחוות את דעתנו לגביהם: (המספרים מבטאים את מספר הסעיף)

 

  1. הגברת עצמאות בניהול תקציבי אבטחת מוסדות חינוךתומכים בצורה מלאה. בעת הזו בה לא מצליחים למלא את התקנים של מאבטחי מוסדות חינוך לבתי הספר, ובו בזמן רוב רובם של גני הילדים לא מאובטחים ניראה שאין מנוס מניהול אחר של אבטחת מוסדות החינוך. (אבטחה באשכולות / אבטחה ניידת וכד'), בד בבד עם הרחבה משמעותית של היכולות הטכנולוגיות שכבר קיימות בתחום. מאחר ויש שונות גדולה בין הרשויות הגברת העצמאות בניהול הינה צעד מתבקש ומבורך.

 

 

  1. אכיפת כלי תחבורה חשמליים (לא בכביש(תומכים עם סייגים חשובים. למשטרה אתגרים רבים ומגוונים שהולכים ומתעצמים ככל שהמצב הביטחוני מחמיר. פיקוח עירוני / מועצתי יכול לבצע אכיפה יעילה ו"רכה" יותר (משולבת פעילות הסברה קונקרטית בזיהוי תופעות – לדוגמה בבתי הספר). הסייג הברור הוא שתהליך הכנסת השיטור המועצתי המשולב עדיין בשלב הפיילוט ב – 6 מועצות אזוריות בלבד ודרוש חיזוק של יחידות הפיקוח והאכיפה בחלק ניכר מהמועצות.

 

  1. הרחבת סל עבירות התעבורה הנאכפות בידי הרשותתומכים. ובלבד שיהיה סנכרון ביישום פרויקט "שיטור משולב מועצתי". בכל מועצה בה יקודם הפרויקט יהיה ניתן להגדיל את סל עבירות התעבורה הנאכפות בידי הרשות.

 

  1. ביטול הצורך באישור משטרה לסגירת מתחמי תנועהתומכים. כבר כיום בתוך מושבים / קיבוצים בתחומי המועצות האזוריות הדבר מבוצע על פי רוב על ידי אגפי הביטחון של המועצה ובשילוב של כוח מתנדבים של המשמר האזרחי / צוותי החירום ביישובים.  התנועה בתוך יישובים קטנים, שונה מהותית מהתנועה בערים  ולכן אנו ממליצים לקבוע את הכללים בנושא ולאפשר למועצה / יישוב להוציא את הכללים לפועל תוך גיבוי מתאים..

 

  1. ביטול אישור השר לחוק עזר "העמדת רכב וחנייתו"תומכים. אין צורך להטריח בסוגיה את השר לביטחון פנים. ראש מועצה אזורית באמצעות אגף ההנדסה יחליט לגבי מיקומים כאל בשטח המוניציפאלי שלו ויוציא את הדבר לפועל בצורה הטובה ביותר.

 

  1. צמצום התלות בכב"ה במתן היתרי בניה\אישור אכלוסתומכים. הבנייה במועצות האזוריות מאופיינית על פי רוב בבתים פרטיים צמודי קרקע. אין במרחב הכפרי "גורדי שחקים" ואין בנינים מסובכים מדיי. לדעתנו ניתן לעמוד בתקנות כיבוי אש במסלול של תצהיר ואין צורך אמיתי להגיע לשירותי הכיבוי שגם ככה עמוסים ביותר.

 

  1. העברת סמכויות ברישוי עסקים (כב"ה(תומכים. הדבר יפחית בירוקרטיה ויחסוך הרבה כסף עבור בעלי עסקים קטנים שהם ליבת הפעילות העסקית במרחב הכפרי. מחלקות רישוי העסקים הגיעו על פי רוב ל"בשלות מקצועית" וגם בנושא חשוב זה עמידה בתקנות במסלול של תצהיר יענה על הצורך בצורה טובה.

 

 

 

 

  1. ביקורות סידורי בטיחות אש במבני חינוךתומכים. רשות מקומית מוציאה הון עתק על מנת לקבל אישור כיבוי אש עבור מתקני חינוך בתחומה. המצב כיום מסורבל מאוד. לרשות המקומית אין עדיפות בכיבוי האש ולכן הרבה פעמים נתקלים בסרבול במענה מצד קציני מניעת הדליקות שאמונים על הנושא. יש צורך להכשיר אנשים מתוך הרשות המקומית על מנת לעקוב בצורה מקצועית על התחום ובכך להעלות את רמת הבטיחות באש.

 

  1. גמישות בניהול התקציב הראשותי לביטחון קהילתי – תומכים. עכב העובדה שיש שונות גדולה מאוד בין המועצות וגם בין יישובים באותה מועצה נדרשת גמישות בניהול התקציב המגיע מהרשות לביטחון קהילתי, כך שיתאפשר לתת מענה קוהרנטי לתופעות ספציפיות. לעיתים נכון יותר להוסיף תקן בכוח אדם ולעיתים נכון יותר להשקיע בפרויקט מצלמות למניעת ונדאליזים. נכון בעניינו שההחלטות בנושא יתקבלו בתוך המועצה ובשיתוף אנשי המקצוע.

 

סיכום:

תהליך ביזור הסמכויות בין משרדי הממשלה לרשויות המקומיות הוא צעד אמיץ חשוב ומבורך מצד משרדי הממשלה. המצב הרצוי הוא שמשרדי הממשלה יתמקדו "במה" ראוי לעשות ואילו הרשויות יוציאו את הדברים לפועל, תוך כדי שבכל רשות יעשו את ההתאמה הנדרשת "לאיך" ראוי לעשות שלו.

חוזקו של התהליך בזה שהוא עשוי לצקת תוכן משמעותי בהיגד "הרשות המקומית כלבנת היסוד". אולם הצלחתו תלויה ביכולת של משרדי הממשלה להעביר לא רק את האחריות ליישום אל גם את מלוא הסמכות , התקציב והמשאבים הנדרשים לשם כך.

כבר כיום מנהלי חירום וביטחון רבים במועצות האזוריות חווים תסכול מכך שיש להם ריבוי אדונים (משרדי ממשלה, מגיבים ראשונים וכו'), ריבוי תחומי אחריות ומעט מאוד כוח אדם משאבים ותקציבים על מנת לעמוד באותה האחריות ברף הנדרש.

מעבר לנושאים שהבאתי בסקירה זו רבים וטובים ממנהלי החירום והביטחון לקחו על עצמם, (מתוך ניתוח תרחיש הייחוס וכתיבת תוכנית המענה).  או הואצלו להם תחומי אחריות רבים, שכבר כיום לא עולים ברנה אחד עם המבנה והארגון החסר שלהם.  כך לדוגמה קבטים "סמוכי יער" נאלצים לטפל בהכנת המרחב לשרפות מול קציני מניעת הדליקות בתחנות הכיבוי, כך "צומחים" להם מצלמות ומוקדים רואים במועצות האזוריות  וכספים מועצתיים רבים מופנים ליצירת מכשולים / שערים וגדרות על מנת לסייע למשטרה בהפחתת הפשיעה בתחום היישובים. 

תהליך שמצד אחד יוריד את הסמכות לרשות ומצד שני יחזק משמעותית את אגפי החירום והביטחון יצליח לשים את תחום החירום והביטחון במקום הרבה יותר טוב לרווחת וביטחון התושבים.

 

 

בברכה,

אלון ביטון

ראש תחום בטחון והיערכות לחירום

מרכז השלטון האזורי בישראל

 

דילוג לתוכן